پروژه طراحی و معماری موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی

ساخت وبلاگ

فهرست مطالب: پروژه طراحی و معماری موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی



تاریخ ایجاد 16/04/2017 12:00:00 ق.ظ   تعدادبرگ: 219برگ ورد+نقشه های اتوکد+تصاویر سه بعدی   قیمت: 19500 تومان     تعدادمشاهده  3


پروژه طراحی و معماری موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی
219برگ ورد+نقشه های اتوکد+تصاویر سه بعدی
فهرست مطالب
فهرست مطالب    1
فصل اول:حکیم ابوالقاسم فردوسی    1
1-1-فردوسی    1
1-2-زایش    2
1-3-پرورش و بالندگی    5
1-4-سروده‌های فردوسی    7
1-5-نمایی از داستان‌های شاهنامه در آرامگاه فردوسی    7
1-5-1-هجونامه    8
1-5-2-سُرایش شاهنامه    9
1-5-3-نوشتار اصلی: شاهنامه    9
1-6-پشتیبانان فردوسی    11
1-7-درگذشت و آرامگاه    13
1-7-1-آرامگاه فردوسی در توس خراسان    13
1-7-2-سنگ مزار فردوسی    14
1-8-افسانه‌های زندگی فردوسی    16
1-9-ستایش سلطان محمود در شاهنامه    17
1-10-منابع دربارهٔ فردوسی    18
1-11-فردوسی‌پژوهی    19
1-12-اندیشهٔ فردوس    21
1-13-جایگاه جهانی فردوسی    25
1-14-تندیس‌های فردوسی    25
1-15-بزرگ‌داشت و گرامی‌داشت فردوسی    26
منابع:    27
فصل دوم:مفاهیم پایه در موزه ها    29
2-1مروری بر پیشینه و سوابق موزه    29
2-1-1-تعریف و مفهوم موزه    29
2-1-2-نحوه شکل گیری موزه ها در طول زمان    30
2-1-4-انگیزه گردآوری و مکان مقدس    32
2-1-5-اماکن مذهبی به مثابه ی گنجینه    34
2-1-6-مالکیت و ارزشیابی مواد    35
2-2-مقدمه ای بر امروز موزه ها    35
2-3-نحوه شکل گیری موزه ها در طول تاریخ    41
2-3-1 - تاریخچه پیدایش موزه در جهان    41
2-3-2- تاریخچه پیدایش موزه در ایران    43
2-4-طبقه بندی موزه ها    47
2-4-1-   انواع موزه    48
2-5-ضرورت ها و اهمیت موزه    55
2-6  - نقش موزه در جوامع بشری    56
2-7 - راز موفقیت موزه ها    58
2-8 - ضرورت ایجاد موزه از دیدگاهی فرهنگی    59
2-9- ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه آموزشی    61
2-10 - ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه اجتماعی    63
2-11 - ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه سیاسی    65
2-12- تأثیر موزه بر صنعت توریسم و نقش آن در توسعه اقتصادی    72
2-13  - ضرورت ایجاد موزه از دیدگاه فنی و حفاظتی و امنیتی    75
منابع و مأخذ فصل 2    76
فصل سوم:مبانی نظری    76
3-1-بررسی مفهوم فضا در معماری    76
3-1-1-کیفیت فضا:    76
3-1-2-ویژگیهای فضا    80
3-1-3-معماری بر پایه فضا    83
3-1-4-مفهوم فضا از نظر اندیشمندان    84
3-1-5-نظر اندیشمندان در مورد فضا    88
3-2-رابطه درون و بیرون در معماری    90
3-3-رنگ در معماری ایران    97
3-4-ایهام وتداعی    99
3-5-گوناگونی معماری در ایران    100
3-6-حجم در معماری ایران    101
منابع:    103
فصل 4:برنامه فیزیکی طرح    103
4-7-1-.ارائه و نمایش آثار در داخل تالار به صورت آزاد    113
2-7-4.نمایش و ارائۀ آثار در داخل ویترین :    113
3-7-4.نمایش آثار در فضاهای باز و فضای سبز موزه:    114
-10-4تالارهای    117
-11-4کتابخانه    119
-12-4اتاق جلسات و سخنرانی:   Meeting rooms and Auditoriums    121
4-13-انبار و مخزن:    123
4-14-کارگاه:    124
15-4آزمایشگاه:    124
16-4-بخش امور اداری:    124
-17-4پارکینگ:    125
18-4-تأسیسات:    125
4-20-فروشگاه موزه و کتابفروشی:    127
منابع و ماخذ:    127
فصل پنجم:طراحی اقلیمی وبررسی پیشینه تاریخی    127
5-1-موقعیت جغرافیایی    127
5-2- موقعیت طبیعی    128
5-3-توپوگرافی و ناهمواری های شهر تهران    128
5-4-تاریخچه شهر تهران    128
5-5-ویژگی های اقلیمی    153
5-5-1- تأثیر طراحی اقلیمی در صرفه جویی انرژی    153
5-5-2- تجزیه و تحلیل عوامل اقلیمی    154
5-6-اصول طراحی اقلیمی    156
5-6-2-تهویه طبیعی در رابطه بااقلیم    158
5-6-3-فرم ساختمان در رابطه با اقلیم    159
5-6-4-نتیجه گیری و تعیین تدابیر طراحی اقلیمی    160
5-7-تاریخچه و سابقه پیدایش منطقه ۲۲ شهرداری تهران    162
5-8-مشخصات جغرافیایی و اقلیمی منطقه ۲۲ شهرداری تهران    164
5-9-کیفیت هوا در منطقه 22 شهرداری تهران    168
5-10-شبکه حمل و نقل منطقه 22 شهرداری تهران    170
5-11-ضرایب تعدیل زیست محیطی و شهرسازی    176
5-12-ضوابط جلوگیری از افزایش محدوده شهرها  ( مصوبه مورخ 10/8/78)    179
فصل ششم:نمونه های موردی    181
6-1-نمونه های داخلی    181
6-1-1- موزه هنرهای معاصر تهران    181
6-1-2 موزه زاهدان    186
6-2 نمونه های خارجی    189
6-2-1 موزه ی تاریخ هلوکاست. موشه سفدی    189
6-2-2 موزه یهود دانیل لیبسکیند    192
منابع و ماخذ فصل ششم:    196
فصل هفتم :کانسپت و طراحی    196
7-1-طراحی    197
7-1-1-کانسپت ها:    197
7-1-2- ایده و طرح نهایی    199
7-1-3- طراحی معماری    201
7-2-ایده ها:    203
7-3-سناریوهای کانسپچوال ( مفهومی )    205
7-4-نظریه کوین روش می گوید    207
7-5-نظریه :ادوارد لارابی بارنز می گوید    208
7-6-سلسله مراتب کانسپت    209
7-7-انواع پنجگانه کانسپت:    210
7-7-1-کانسپت قیاسی (Avalogies)    210
7-7-2-استعارات و تشبیهات (کانسپت های استعاری) (Metaphores and Similes)    213
7-7-3- (کانسپت های جوهری) Essences    213
7-7-4-پاسخ مستقیم  و حل مساله (کانسپت های برنامه ای) Prigrammatic    216
7-7-5-ایده آل ها (کانسپت های  ایده آل گرا)    217
7-8-کانسپت طرح    218
منابع:    218
 
 
بخشی از مطلب
ابوالقاسم فردوسی توسی (۳۲۹ هجری قمری – ۴۱۶ هجری قمری، در توس خراسان)، شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران، است. برخی فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو دانسته‌اند،[۳] که از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را حکیم سخن، حکیم توس و استاد سخن گویند.
 
فردوسی دهقان و دهقان‌زاده بود. او آغاز زندگی را در روزگار سامانیان و هم‌زمان با جنبش استقلال‌خواهی و هویت‌طلبی در میان ایرانیان سپری کرد. در نگاهی کلی دربارهٔ دانش و آموخته‌های فردوسی می‌توان گفت او زبان عربی می‌دانست، اما در نثر و نظم عرب چیرگی نداشت. او پهلوی‌خوانی را به‌طور روان و پیشرفته نمی‌دانست، اما به‌گونهٔ مقدماتی مفهوم آن را دریافت می‌کرد.[یادداشت ۱] به‌هرروی، در شاهنامه هیچ نشانه‌ای دربارهٔ پهلوی‌دانی او نیست. پژوهشگران سرودن شاهنامه را برپایهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی می‌دانند. تنها سروده‌ای که روشن شده از اوست، خود شاهنامه است. سروده‌های دیگری نیز از برای فردوسی دانسته شده‌اند، که بیشترشان بی‌پایه هستند. نامورترین آن‌ها مثنوی‌ای به نام یوسف و زلیخا است. سرودهٔ دیگری که از فردوسی دانسته شده، هجونامه‌ای در نکوهش سلطان محمود غزنوی است. شاهنامه پرآوازه‌ترین سرودهٔ فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی است. فردوسی شاهنامه را در سال ۳۸۴ ه‍.ق، سه سال پیش از بر تخت نشستن محمود، به‌پایان برد و در ۲۵ اسفند سال ۴۰۰ ه‍.ق برابر با ۸ مارس ۱۰۱۰ م، در هفتاد و یک سالگی، تحریر دوم را به انجام رساند.
 
در «پیشگفتار بایسنقری» نام فردوسی با «حکیم» همراه است. او افزون بر دانش‌های روزگار و خوانده‌های بسیار، مردی ژرف‌نگر، آزاداندیش، تیزبین و نکته‌سنج در رویدادهای گذشته و حال بود. فردوسی در شمار آن شاعران نه‌چندان پرشمار در زبان پارسی است که نجابت گفتار و پاکی سخن او آلوده نشده و حتی واژه‌ای که زننده و ناسزا باشد، از او سر نزده‌است. اثرگذاری فردوسی و شاهنامهٔ او بر زبان و ادب پارسی انکارناشدنی‌ست. برگردان‌ها، پژوهش‌ها و چاپ‌های فراوانی دربارهٔ فردوسی و شاهنامه به بسیاری از زبان‌های زندهٔ سراسر گیتی انجام شده‌است. برابر کتابشناسی فردوسی و شاهنامه، گردآوری ایرج افشار، با به‌شمارآوردن سروده‌های منسوب به فردوسی مانند یوسف و زلیخا تا سال ۱۳۸۵، ۵۹۴۲ شماره اثر گونه‌گون در این سال‌ها به‌دست آمده‌است.
طراحی موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی با محوریت شاهنامه” ـ هدف اصلی ایجاد فضای معماری در جهت فراهم آوردن بستر برای معرفی الگوهای شعر و شاعری در  است و همچنین بهره‌گیری از داستان های شاهنامه در طراحی این موزه و باز زنده سازی شعر پارسی در جهت گسترش اشعار کهن پارسی با معرفی هر چه بیشتر فردوسی با استفاده از عناصر معماری و معماری منظر می‌باشد.فردوسی سخن‌سرایی وطن‌پرست و در میهن‌خواهی استوار بود. این باور پایدار او از جای جای شاهنامه و به ویژه از شور فردوسی در ستایش ایران به خوبی آشکار است. او از تاریخ نیاکان خود و داستان‌ها و افسانهٔ شاهان و تاریخ ایران باستان آگاهی و یا به دانستن آن‌ها شوق و دلبستگی فراوان داشت و تربیت خانوادگی او نیز وی را بر این می‌داشت و به همین سبب است که به این کار سترگ دست زد. وی مال و ثروت نیاکانی را بر سر کار شاهنامه گذاشت و تا هنگامی که گرفتار فقر و تهیدستی نگشت، به دربار شاهان و جایزه‌های ایشان چشم نداشت. فردوسی در سرودن شاهنامه، گذشته از انگیزهٔ وطن‌خواهی و باورهای میهنی، کمابیش پشتیبانانی داشته‌است. او خود از چند تن به نام یاد کرده‌است که ایشان به گونه‌ای در یاری او کوشیده‌اند.لذا در جهت رسیدن به اهداف مورد نظر سوالات به وجود آمده این است که آیا می‌توان در قالب فضاهای معماری به معرفی و بسط اندیشه‌های شاعران پرداخت ؟ و همچنین مفاهیم شعر و شاعری را چگونه می‌توان با گونه‌های مختلف فضاهای معماری ترکیب کرد؟ در جهت دستیابی به اهداف و پاسخگویی به سوالات مذکور روش تحقیق انتخابی، روش توصیفی ـ تحلیلی است و ابزارهای گردآوری اطلاعات مطالعات کتابخانه‌ای و تحقیق میدانی است. و....


کلمات کلیدی مرتبط:
موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی, رساله , طرح نهایی ,مطالعات,پروژه,پروپوزال , برنامه فیزیکی , استاندارد, تحقیق ,پایان ,رساله , ppt ,pptx ,doc,iran,معماری,دانلود ,رایگان,طراحی , نامه, طرح نهایی ,اتوکد موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی, ,نقشه موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی, ,پلان موزه حکیم ابوالقاسم فردوسی, ,معماری, ,
مقالات مرتبط در این دسته
پروژه طراحی و معماری موزه حیات وحش ایران
پروژه طراحی و معماری موزه حمل و نقل ایران
پروژه طراحی و معماری موزه جواهرات ملی
پروژه طراحی و معماری باغ موزه سینما
پروژه طراحی و معماری باغ موزه مشاهیر ایران
پروژه طراحی و معماری موزه گرافیک
پروژه طراحی و معماری موزه مینیاتور ایران
پروژه طراحی و معماری موزه هنر و مجسمه سازی
پروژه طراحی و معماری موزه هوافضا
پروژه طراحی و معماری موزه آتش نشانی
پروژه طراحی و معماری موزه امام خمینی
پروژه طراحی و معماری موزه انقلاب
پروژه طراحی و معماری موزه خوانندگی و نوازندگی
پروژه طراحی و معماری موزه صلح
مطالعات طراحی اکوپارک با رویکرد انرژی های تجدید پذیر
رساله طراحی معماری مجتمع مسکونی
مطالعات طراحی و معماری موزه دفاع مقدس
مطالعات طراحی نمایشگاه نقاشی
مطالعات طراحی موزه مردم و دریا
پاورپوینت تحلیل و بررسی میدان تجریش تهران - پروژه تحلیل فضای شهری...
ما را در سایت پاورپوینت تحلیل و بررسی میدان تجریش تهران - پروژه تحلیل فضای شهری دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mehranaa1 بازدید : 172 تاريخ : دوشنبه 28 فروردين 1396 ساعت: 19:46